onsdag 23 juni 2010

Sopskyffel!!

Japp det var det första ordet jag fick att blogga om!
( Se inlägget )

Då tänker jag att så mycket det finns som jag lagt på en sopskyffel och bara skyffla bort!

Skräp, smuts och skit kommer ju i olika former onekligen.
Det gäller att först av allt göra sig av med allt onödigt som bara är energidränerande. 

Jag har faktiskt blivit ganska duktig på det med åren! Men det är svårt att komma på vad/vem som ska bort för man är ofta så insyltad i saker och personer så det tar ett tag att komma på att det bara är en himla massa "ge" och obefintligt med "få". Det är inget vidare. Det tar en massa energi ifrån en som man kan ha till annat viktigt.
När jag gick i väggen så fick jag träffa en underbar psykolog som sa till mig att det FAKTISKT är okej att bara ha kvar de vänner som tillför mig något och som ger mig en massa må-bra-poäng! Det rådet har jag följt och det är så himla skönt.

Sen ska man inte förväxla det med vänner som i perioder mår dåligt och bara måste få be och få ett tag utan att ha energi kvar att ge. Så är det för alla. Bara man vet att när jag sen behöver en klippa att luta mig emot så finns vännen där. 


Så energidränage på sopskyffeln tack!!!

Men ren smuts på sopskyffeln blir det allt mer sällan. För städa är inget jag är så bra på. Jag gillar min familj och min fritid för mycket för att slösa bort den korta tid man har tillsammans med att städa.

Två motton som är bra:
Den gamla goda " Lite skit i hörnen är bättre än ett rent helvete" och "Att städa när man har barn är som att skotta när det snöar" 

1 kommentar:

Patricia sa...

Skit du e riktigt duktig. Funderat påatt kanske göra dettapå dagis med barnen. Låta dom förklara och prata om ett ord. Kan nog komm roliga saker ur deras små munnar. Intressant. Och hur skoj som helst att läsa. sättet du plockar fram ordet/saken växer och bara en liten sak som en skyffel, ja tänk va den egentligen gör.

Imponeradoch längtar tillnästa ord :)