måndag 27 september 2010

Jäkla Asperger!

Vad tusan skulle den i vårt liv att göra?
Nu är jag så slut i rutan så jag snart tippar över.........
Då är det ändå inte jag som Aspergers och som får gå och dras med allt vad det innebär hela dagarna.
Morgonen idag var inte rolig. Skolbussen kom och det blev huggsexa om platserna som vanligt. Det blev för jobbigt för Emil som ju inte riktigt fixar sånt ostrukturerat strul. Det blev en plats ledig längst bak och han fick ett storbryt. Skrek och grät och ville inte sitta där. Det fanns ingen annan plats och jag"tvingade" honom att sitta där för att bussen skulle komma iväg och för att de andra barnen inte skulle behöva ändra om för hans skull....igen. Han var så arg när de körde och han tittade argt och ledset ut genom fönstret. Nåja, tänkte jag , han måste ju möta motgångar också. Då ringer mobilen och han pratar med mig och då visar det sig att pojken brevid honom brukar retas och knuffa honom i skolan.  HONOM HAR JAG TVINGAT HONOM ATT SITTA BREVID I BUSSEN. Klart han var hysterisk.
Så tänker jag på Kasper som sitter där på raden framför med sina kompisar och lyssnar på detta liv och säkert skäms eller iaf tycker att det är jobbigt att det är hans bror som är så här.Hinner knappt ens att säga hejdå till honom. Min lille snutt, vad får du utstå?
Varför i helvete finns det inga Aspergerskolor?? Han mår ju inte bra i skolan!!!
Kasper tycker det är jobbigt, för han skäms när Emil har utbrott och han blir ledsen när andra inte alltid är så snälla mot Emil. Han känner att han MÅSTE leka med Emil för att Emil är ensam. Tungt ok för en 6 åring. Han förstår inte riktigt att hans bror gillar att vara ensam och inte har nåt behov av socialt umgänge direkt!
Jag älskar mina underbara ungar, både med och utan Aspergers. VERKLIGEN MASSOR!
Men just nu sitter jag här med tårar på kinderna och bara HATAR Aspergers jävla syndrom.
Fast jag inte borde.
För Émil utan Aspergers hade inte varit vår Emil och jag älskar honom precis som han är.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara ge dig en stor kram när jag läste detta..
Min tårar rinner..
Har men kärleken till sina barn så fixar men allt med tiden i båda upp o ner gångar.. Man får vara arg ledsen glad så funkar man, men det som är jobbigast är allt runt om som inte förstår och då dömer..
Din son är en stark person och han kommer o klara detta med tiden mer o mer ska du se även din nadra son kommer mer o mer in i det.. Ni är starka, har viljan o kärleken en bra famtid :-) kramar sara

Anonym sa...

Vill bara ge dig en stor kram när jag läste detta..
Min tårar rinner..
Har men kärleken till sina barn så fixar men allt med tiden i båda upp o ner gångar.. Man får vara arg ledsen glad så funkar man, men det som är jobbigast är allt runt om som inte förstår och då dömer..
Din son är en stark person och han kommer o klara detta med tiden mer o mer ska du se även din nadra son kommer mer o mer in i det.. Ni är starka, har viljan o kärleken en bra famtid :-) kramar sara

Anonym sa...

lider verkligen med dig! skickar därför en bamsekram!!! men tänk ändå så långt ni har kommit! ert arbete har verkligen gjort skillnad i Emils liv! glöm inte det! stor jättebamsekram Lotta

Anonym sa...

Petra lilla!
Kan trösta dig med att när Emil kom i dag var han lugnet själv och är så fortfarande. Nu skall vi bara fika och snacka lite, kanske titta på TV. Emil bestämmer i dag.
Mojan

Malin sa...

Men hjärtat då!!!! Du kan inte göra allt rätt... Du kan inte alltid veta. Du kan bara göra ditt bästa och vi alla vet att du gör det! Emil vet.. Kasper vet... du vet...

Fantastiska Petra, det är bara utvalda som får dessa underverk till barn för alla skulle inte klara av det! DU ÄR UTVALD!

Kram

patricia sa...

Tåren föll ner för min kind. Jag förstår din oro. Jag undrar faktiskt också varför det inte finns fler skolotr som är speciellt för barn med något sorts hadikapp. Det hade underlättat i deras utbildning och dom hade mått mycket bättre. Hemskt att se sina barn må dåligt. Men du gör inget fel. Du kunde inte veta.
Hoppas samhället tänker om och barn med speciella behov kan å gå i sätt skola så dom får den hjälp dom behöver. Varför massa muslimska skolor???? Bättre att hjälpa dom som MÅSTE ha extra stöd.
Du är en fin människa Petra. GLÖM ALDRIG DET

Therese sa...

Men tänk vilken tur Emil har som har er som föräldrar som redan i så tidig ålder märkte att "allt inte var som det skulle" så att han får all den hjälp och allt det stöd som han faktiskt får!!!
Och precis som du skriver, tänk så konstigt det hade varit med annan Emil, det är ju faktiskt denna Emil vi vill ha :)

Kram

Anonym sa...

Usch syrran, ny gråter jag när jag läser detta. Jag känner med er så myckt. Både dig, Emil och Kasper. Stora stärkande tankar och kramar till dig. Du vet var jag finns om du behöver mig, vad det än är! Älskar dig, syrran!