söndag 30 januari 2011

Fångarna på fortet

Så roligt vi hade igår! Barnen hade superkul och det hade vi vuxna också! Vi var två jättar som följde varsitt lag ( ist för två dvärgar) ;0) Barnen var så fokuserade på cellerna och dom hade humöret på topp hela tiden. Riktigt kul !!
Har fått frågor om cellerna. Här kommer bilder.
I detta rummet skulle dom hitta ledtråd i "andra akten"
Ta sig från ena sidan till andra utan att riva banden

Det var mörkt här inne så dom fick en ficklampa och fick krypa in och leta på alla djuren
 efter en namnlapp med just sitt eget namn. = 1 nyckel

Här skulle det spikas ner en lång spik =1 nyckel

Här gällde det att fiska upp en nyckel bland all metall, magnet på spöet såklart= 1 nyckel

Här satt fader Bebé med sina gåtor
Rätt svar i första delen= 1 nyckel
Rätt svar i andra delen= 1 ledtråd

Här skulle man gegga runt i de olika skålarna för att hitta en nyckel =1 nyckel
Denna spannen skulle fyllas med vatten.......

så att denna kapseln rann ur......
Vatten hämtades ur badkaret. =1 ledtråd






Kan säga att barnen blev ganska blöta i vattenleken... Dom var alla åtta på en gång!! Hahaha!
Man skulle först förtjäna 5 nycklar på sitt nyckelkort. När det var gjort fick man gå till kistan och kvittera ut en biljett till tårtan. Den såg ni bild på igår. 
Efter tårtfikat var det så dags för att hitta ledtrådar till lösenordet (två bokstäver i varje cell) Där fick alla åtta jobba ihop.
Bokstäverna sattes ihop och bildade ordet för vad dom skulle få härnäst. 
En skatt skulle dom få. Dom fick para ihop sig två och två och så band jag ihop deras ben så fick dom hjälpas åt att leta efter varsin kista med godis i .
KALAS SLUT!!!
Tre trötta vuxna pustade ut trötta med nöjda med varsin latte. :)
Nu dags att ta tag i dukning för familjekalaset.

9 kommentarer:

petra sa...

Underbart!! Fan vad du är bra på sånt!

Anneli sa...

Såååååååååååå duktigt!!!! ....fan nåt att ta efter på min 40årsfest kanske.....

Fnulan sa...

Ojojojojojoj!!! Avancerat och fantastiskt!!!!!!

Anonym sa...

Men vilken fantasi, tänk om man hade fått vara barn på det kalaset! Vad kul det hade varit. Jag hoppas att barnen var lika glada och nöjda som ni var trötta!
Kram, Lena!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Jag har alltid funderat på HUR man skulle kunna göra det hemma!

Men det här verkar super kul Petra. Så roligt att kalaset blev lyckat! :)

Kramar om!

FASHIONCORNER BY LINDA sa...

Åh vad roligt! Vilket bra påhitt!

Tack för din kommentar, jag började faktiskt med Shopaholic-boken och den är riktigt bra hittills!
Ha en bra kväll. :)

Anonym sa...

HERRE GUD vilken energi OCH fantasi...!!!
Jag är SÅ glad att jag redan har bokat er om lite drygt två år, fast det är klart, det får bli "fångarna på ålderdomshemmet"... :-)

trebarns mamma sa...

MEN vilka underbara ideer!!
Tack för alla tips. Nu blir min 7 åring underbart nöjd (hoppas jag). Här vankas det 7 års kalas med fongarna på fortet tema!! :-)