fredag 3 december 2010

Lucka 3 Aspergers

Ja vad skriver jag här. Den som skrev ämnesförslaget skrev också tillägget : Hur diagnostiserar man Aspergers.
Denna sidan skickade jag till mina närmaste anhöriga precis när diagnosen kom, innan vi själv visste särskilt mycket om syndromet. Den beskriver enkelt och på ett lättläst sätt den enkla förklaringen av Aspergers. Enkel beskrivning av AS hos barn
Sen finns det ju lika många varianter som det finns barn.
Vår son har "bara" Aspergers, men det är vanligt med dubbel- och även trippeldiagnos. Inte så väldigt ovanligt att barn med Aspergers också har ADHD.

Livet med vår son innebär massor av "grundande". Man måste tänka efter före i mycket större utsträckning. Det är ett tungt jobb, som jag ändå älskar. Det är tungt då man alltid har tusen och en trådar att hålla i och kolla upp. Alltid massor av samtal att ringa . Alltid flera saker att reda ut.....Massor att förbereda. Ens egen dagsform kan i stort sätt aldrig spela roll. Mycket arbete med att förekomma och läsa av. Sist men inte minst så är det ofta så att man måste förklara för folk hur allt ligger till för att han inte ska framstå som otrevlig och nonchalant.
Livet med Emil innebär också att vi har en riktigt klok kille att resonera med, en kille med massor av känslor och med en fantastiskt otrolig fantasi. En förmåga att bygga ihop superhäftiga berättelser. En underbar kille som vi älskar med hela vårt hjärta. Emil har AS men han är VÅR EMIL.
Det är en viktig sak att ha med sig. Ja Emil har AS men Emil är också Emil. Han har en egen personlighet. Han ÄR inte Aspergers, han har syndromet
Jag skulle kunna skriva uppsatser om detta. Men då jag är en person som pratar mycket med många så har jag inte så stort behov av att skriva om detta på min blogg. Jag väljer att skriva om vår vardag. Hela familjens vardag och den innehåller både en del AS och en hel del annat. Jag BEHÖVER fokusera på annat än AS. Det upptar så mycket av min tid ändå.
Alla är vi olika. En del vill skriva massor om det för att det känns bra för dom.
Alla är vi olika. Med eller utan AS
Kram och trevlig fredagskväll.

3 kommentarer:

Susanne P sa...

Det var ett bra inlägg och jag har fått lite mer "kött på benen" vad gällande Asbergers.
Tack för detta!
Kram & hoppas att du får en fin fredag!

Anonym sa...

Kväll i stugan!
Vad fint du skriver om Emil, och precis som du säger finns det ju lika många olikheter av asperger som det finns peroner som har det.
Men jag känner igen det mesta av det du berskriver från vår vardag. Man har ju ett barn med dess personlighet, men man lever med diagnosen på nåt sätt.
Jag har också en otroligt klok och klurig liten herre med en otrolig fantasi, även om den hänges åt uppfinningar och egna filmer just nu.
Det är ju en klycha, men de är ju i mångt och mycket små personliga "proffesorer" i ordets bästa bemärkelse.
Ha en fin fortsättning på kvällen//Kram Lena

Malin sa...

Fint... kärlek...... styrka..... respekt......

LOVE