onsdag 23 mars 2011

Stor varm Kram till alla!!!

Så underbara ni är allihop som stöttar och kommer med förslag och idéer. TACK!!
Jag har fått en del att fundera över. 
Emil HAR assitentstöd på lunchrasten och under de mindre strukturerade lektionerna som slöjd, idrott, musik och profilval. Så jag antar att han har tur där. :) 
Nu är det bara så att resurspersonen mest troligt inte är rätt person för jobbet trots allt. Dom klickade väldigt bra på ett tidigt stadium (när assistenten vikarierade på skolan) och det var mycket för det som han anställdes. Han är en bra person med hjärtat på rätta stället. MEN. Han är ganska ostrukturerad och har stora problem med att passa tider har det visat sig nu! Kan man väl säga är exakt var Emil INTE behöver. Han behöver definitivt struktur och punktlighet. Han kan inget om barn med AS eller autism. Han vill lära och läser på massor. Men det känns inte riktigt som att han har "förmågan" att ta till sig det han läser. Han pratar ofta som om han ska normalisera Emil. "Så han blir som en av de andra" Det blir han aldrig och ska aldrig bli det! Det är ju inte målet. Han verkar inte riktigt ta in själva grejen med social träning. Han tror nog att det betyder träna honom i att bli vanlig! 
Får ta tag i att söka ny assistent med kunskap. Tills dess så ska jag och Emil sätta oss ner och diskutera vad han tycker och vill med rasterna. Han är faktiskt väldigt bra på att själv veta vad han vill. Det ska jag sen styra upp med skolan. Det FÅR dom helt enkelt gå med på.........
Vi ska dessutom, försöka få till en social berättelse om vad som händer när man inte slutar "i tid" och en om vad som händer när man säger otrevligheter. Men innan dess måste vi först se till att han vet vad som är otrevligt! 
Nej, det är inte så att man är sysslolös inte!
Bellan, jag skulle så gärna vilja höra mer om hur rasterna kan se ut för din grabb. Om du vill det men inte vill skriva det här så får du gärna mejla mig på peaz1971@glocalnet.net
Skulle vara så intressant att höra hur ni löst det.
Återigen ett stort tack till er alla som engagerat er. Både här på bloggen och på min fb!!
Massor av bra tips som ska följas upp. Bland annat några skolor som ska kollas upp.....
Massor av kramar till er alla!!

4 kommentarer:

Susanne P sa...

Hoppas att ni hittar en person som förstår och har kompitens.
Kram

Anonym sa...

Klart som korvspad att vi bryr oss, fattas bara! :-)
Lycka till, du får gärna hålla oss uppdaterad om du känner för det.
Kram.

Anonym sa...

Vad skönt att du fått en massa bra tips och idéer, det kan ju aldrig bli för många.
Hoppas verkligen att du får din vilja igenom med skolan och assistenten där. Våra barn ska definitivt inte "normaliseras".
Det får aldrig vara målet.
Kramar om och önskar lycka till fina du//Lena

Fnulan sa...

Men dina bekymmer är våra bekymmer snäckan! Kämpar ju tillsammans med dig! Jag tycker att du ska ringa till min mamma... Hon är kurator och jobbar på barnhabiliteringen i många år. Hon har hjälpt min kompis att få hjälp...

Sv: jaaaa gud så klokt sagt om vatten!!! Men vinet då?? Renar inte det?