torsdag 9 december 2010

Lucka 9 - Vad blir jag arg av?

Jag har varit himla arg den senaste veckan. Jag blir så arg och ledsen när folk som jobbar med barn har så svårt att sätta dom små livens bästa först. Blir så himla arg när man har fel inställning och fel attityd.
Jag blir arg när man mår så dåligt, privat eller i arbetet  att man låter det gå ut över tredje person........
Vi som jobbar med det bästa och viktigaste vi har, barn, vi KAN inte gå till jobbet om vi mår så dåligt att det dåliga inte går att lämna UTANFÖR förskolegrinden. Det påverkar de små liven alldeles för mycket. Naturligtvis kan man ha en dålig dag eller två.......men inte mer faktiskt. Det är en annan sak med löpande band och annat arbete som inte kräver ett stort register av medmänsklighet.
Jag blir också så himla arg när man har ett sånt stort behov av att förverliga sig sig själv eller fullt upp med att göra chefen glad att man glömmer bort att ha fokus i barngruppen och i vår pedagogiska verksamhet. Konflikter i personalgrupperna vill jag inte ens börja prata om......... Grrrrrrr
Jag har den stora äran att ta hand om det bästa föräldrarna har och den äran har jag för avsikt att förvalta. När jag inte längre sätter barnen och bara barnens välmående först då hoppas jag att jag slutar.
TACK mina älskade underbara kolleger som inte alls på någon rimligt sätt stämmer in på ovanstående. Jag är så glad över att få jobba med er! Ni är det bästa som finns!
Tack också till alla underbara familjer jag stöter på varje dag, jag har det bästa jobbet av alla jobb!
´
Lite små tankar som jag plockat hos Petra och Nina

En lite synisk:
Wonders why the more you do the more your expected to and the less other people do less is expected from them but yet they can still get paid for it

En lite mer tänkvärd
En gammal indian sa en dag till sitt barnbarn: "Två vargar krigar inom oss alla. Den ene vargen är rädsla och hat. Den andra vargen är kärlek och fred. "Vilken vinner?" frågade barnbarnet. Den gamle indianen svarade: "Den vi matar..." ♥

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken underbar inställning till ditt jobb du har. Tänk om alla inom barnomsorg/skola tänkte och känner som du och dina kollegor. Så mycket bättre många barn skulle må...
Kram till en som jobbar på rätt ställe//Lena

Therese sa...

Den med indianen är ju bara för bra och så sann!

När det gäller det andra vet du ju redan vad jag har för åsikt ;)